vineri, 28 februarie 2014

Un fel de a te raporta la bani


28 februarie 2014

Zi petrecută la bibliotecă. Plănuiesc o excursie prin Kyushuu de la începutul lui martie, așa că încerc să rezolv treburile pe care le am de făcut, înainte să plec. La bibliotecă, doamna funky nu a lipsit. Mă îndoiesc să lipsească vreodată. Trecând pe lângă masa ei de lucru, am văzut niște caiete în care era scris în litere latine. Oare învață limba engleză?

Revin la problema banilor fituiți pe nomikai-uri. Chiar zilele trecute discutam cu colega mea coreeancă (30 de ani, a lucrat ca învățătoare în Seul înainte de a veni în Japonia cu o bursă de cercetare pentru profesori) despre felul în care se raportează japonezii la bani. Poate nu toți japonezii, însă cel puțin cei din mediu academic au un stil de a nu se gândi, sau mai bine zis, de a nu lua în considerare aspectul bănesc. Firescul și normalul este ca oricine să își permită să scoată bani din buzunar, și nimeni nu își pune problema ca cineva ar putea să nu aibă suma respectivă de bani, sau, pur și simplu, să fie atât de strâmtorat încât să nu dorească să fituiască banii respectivi, fie că e vorba de ieșiri la băut, excursii sau mers la conferințe. Coreanca mi-a povestit cum toți studenții din seminarul ei au mers și au audiat prezentarea profei/profului (nush ce gen are) de seminar prin colțuri îndepărtate ale Japoniei de vreo 2 ori într-un an, plătind peste 35000 yeni (350 de dolari) pe biletul de Shinkansen plus alte cheltuieli pe hotel, etc. Și nimeni din seminar nu a pus problema banilor. Coreeanca s-a trezit a fi singura care nu își dorea să meargă (ok, poate toți gândeau la fel, dar nimeni nu a spus), și nu a avut curaj să refuze deplasarea. 

Asemenea, când e vorba de organizat nomikai-uri, nimeni nu își pune problema să rezerve locuri unde e mai ieftin, ci, dimpotrivă, toți sunt atenți să aleagă locuri cât mai luxoase. Astfel că, la fiecare ieșire la băut cu seminarul ,sunt nevoită să scot din buzunar în jur de 3500-4000 de yeni, asta luând în considerare faptul că, de fiecare dată când ies la băut fără seminar, nu cheltui mai mult de 1000-2000 de yeni. În Japonia, a cheltui 4000 de yeni pe o băută într-o seară este mai mult decât firesc. Nimeni nu se întreabă dacă ceilalți își permit. 

Asemenea, proful meu a fost teribil de uimit să afle că problema care mă împiedică pe mine să merg la conferințe în afara Japoniei nu este viza sau lipsa încrederii în sine, ci banii. Profului i se părea firesc să mă întorc acasă, în România, în vacanța de iarnă. Cum, nu mă întorc? WHY? Problema banilor nu se pune. Și proful nu e unul care să nu știe cât face o călătorie până în Europa/America (tocmai a fost la o conferință prin Texas). Cum, nu îmi ajung banii de bursă? Bine, pentru traiul de zi cu zi, sunt ultra suficienți, dar nu îmi permit să cheltui cu ușurință 1500 de euro pe un bilet până acasă. Cum, nu lucrez part-time? Eu (buimăcită, având în vedere că de la facultate mi s-a sugerat că e mai bine să nu lucrez, pentru a mă putea concentra pe studiu și cercetare) răspund că nu. WHY? 

Ok, și acum ajungem la fondul chestiunii. În Japonia, este firesc să ai bani, nu să nu ai. Nimeni nu se plânge de lipsa banilor, nimeni nu folosește lipsa banilor ca pe o scuză. A-ți mărturisi strâmtoreala este vulgar și indezirabil. Cine nu are bani înseamnă că nu muncește îndeajuns. Nu ai bani? Treci la treaba în loc să te plângi.

Totuși, nu pot să cred că nu există studenți care chiar nu-și permit să meargă la nomikai-uri, în pofida faptului că muncesc pe rupte în baruri și restaurante. Nu pot să cred că nu există tineri care preferă să-și facă ceva instant de mâncare decât să dea o mulțime de bani pe meniuri de izakaya și all-you-can-drink. Nu pot să cred că nu există tineri care, deși muncesc de sparg, pur și simplu nu își permit să fituiască bani aiurea. Cu toate astea, tinerii ăștia sunt mereu în umbră, pentru că nimeni, NIMENI nu recunoaște.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu