miercuri, 16 aprilie 2014

Mitul trenurilor japoneze care nu întârzie



16 aprilie 2014

În continuarea poveștii de ieri... Cum stăteam eu în picioare în trenul care avea întârziere din cauza vântului puternic, mi-am adus aminte de un articol despre trenurile japoneze pe care mi l-a povestit mama pe vremea când eram pe acasă și încă nu văzusem Japonia. Ideea articolului era că JR (Japan Railways) și-ar fi cerut scuze la finele unui an pentru cele 3 minute de întârziere pe care le înregistraseră trenurile japoneze în total pe anul acela. Impresionată, firește, de precizia cu care se părea că se mișcă trenurile în Japonia, m-am gândit ce minunat trebuie să fie să călătorești cu trenul în Japonia, având în vedere că merge cu sute (nu zeci, ca la noi) de kilometri la oră și nu întârzie niciodată mai mult de 3 minute pe an.

Ei bine, poate am fost singura care a rămas cu ideea greșită că trenurile japoneze nu întârzie... totuși, dacă mai există și alții care încă mai cred că trenurile japoneze nu întârzie mai mult de 3 minute pe an, ei bine, vă anunț că trenurile japoneze ÎNTÂRZIE. Cu orele. 

Nu e nicio surpriză să vezi că trenurile japoneze au întârziere. Ba din cauza vântului puternic, ba din cauza vreunui taifun, ba din cauza unor accidente. Prin apropiere de Tokyo, trenurile întârzie în fiecare zi din cauza accidentelor. Indivizi care se aruncă sau cad între șine... Chestii tolstoiene la ordinea zilei. 

Când am mers să vizitez Yokohama, am petrecut vreo 30 de minute în stație așteptând un tren care fusese oprit din cauza unui accident. Nu se știa nimic mai mult decât că între două gări apropiate avusese loc un accident (ce implica persoane rănite/decedate). L-am sâcâit pe Yoshihiro să-mi explice de ce întârzie atât de mult, și el mi-a explicat că, probabil, se face curat... Abia atunci mi-am dat seama ce înseamnă un accident de tren ce implică persoane rănite... Imaginea pe care mi-am format-o a devenit din ce în ce mai deranjantă, însă uitându-mă în jurul meu, am văzut că nimeni nu părea interesat de soarta celor care fuseseră spulberați de tren, fiindcă toți dădeau telefoane, explicând nervoși că vor întârzia, sau se jucau pe telefon, sau scriau mesaje, sau se uitau pe internet ca să treacă timpul. În sfârșit, a venit trenul în gară și ne-am urcat în el (era, firește, mega aglomerat, din cauza întârzierii). După vreo 5 minute de mers, trenul s-a oprit subit. Am fost anunțați că din cauza unui alt accident care avusese loc în direcția opusă, trenul va face o scurtă oprire. Scurtă oprire care a mai durat vreo 30 de minute. 

Revin și subliniez: trenurile japoneze întârzie. Acum vine întrebarea: ce-a fost cu articolul ăla cu scuzele pentru cele 3 minute de întârziere? Probabil că acele 3 minute de întârziere fuseseră cauzate de erori umane, cum s-ar spune, adică ar fi putut fi evitate. Când e taifun, cutremur sau accident și trenul întârzie, întârzierea nu se pune. Până la urmă, nu e vina JR că e taifun sau că cineva s-a gândit să se arunce în fața trenulul. Și, deci, nu are de ce să își ceară scuze.

Și atunci m-am gândit la întârzierile trenurilor românești... Care și ele, săracele, întârzie din cauza dilatării șinelor, a zăpezii sau lipsei de șuruburi. Ce vină are CFR-ul? Nici una. Cu toate astea, suntem cu toții nervoși și supărați că dăm o grămadă de bani pe bilete și stăm prin Câmpia Română așteptând să se răcoarească și să revină șinele la forma și dimensiunea lor naturală. N-am văzut niciun japonez să înjure JR-ul din cauza întârzierilor, sau să spună că plătește prea mult ca să stea în picioare și să mai ajungă și cu întârziere acasă. E o diferență de perspectivă, de cultură, de ceva care îmi scapă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu