marți, 15 aprilie 2014

Experimentând stilul de viață japonez – a lua masa în oraș singur, a dormi în tren în picioare, etc



15 aprilie 2014

Revin la experiența conferinței de la Nagoya. A fost prima mea călătorie în Japonia de una singură, și pot spune că, pentru prima dată, am experimentat o parte din stilul de viața al salary-men și salary-women japonezi/e.

Când vii pentru prima dată în Japonia, nu poți să nu observi multitudinea de indivizi îmbrăcați la costum, care aleargă pe scările rulante ale gărilor, dorm în tren în picioare și iau masa de unii singuri în restaurante ieftine gen Matsuya.

Ei bine, pentru prima dată de când am venit în Japonia, am fost nevoită să călătoresc singură într-un alt oraș. Să merg cu trenul singură. Să stau la hotel singură. Să iau masa în oraș singură. Și să dorm (cu ochii deschiși) în picioare în tren.

Îmbrăcată office ca pentru o conferință, m-am cazat la un hotel business care era ocupat de alți câțiva salary-men și alte câteva salary-women. Probabil toți cu vreo treabă business în Nagoya. La hotel, dimineața se servea micul dejun. Am luat, conștiincioasă, micul dejun alături de domni la costum și doamne pe tocuri, care se pregăteau pentru o zi de muncă.

În această călătorie, cea mai importantă reușită a mea a fost să iau masa în oraș de una singură. După cum am menționat, în Japonia, a lua masa în oraș singur este o chestie normală. În orice restaurant te-ai duce, vei vedea cu siguranță domni și doamne luând masa singuri, fără să se simtă ciudați, singuri sau triști. E normal. E chiar preferabil. Am auzit câteva persoane mărturisind că preferă să ia masa singuri decât împreună cu alții. Mi-am învins timiditatea și am intrat într-un restaurant de ăla ieftin, unde merg mai toți salary-men și salary-women de prin împrejurimi după terminarea serviciului, și am comandat curry. Dacă m-am simțit ciudat? Da. Dacă mi-a stat în gât? Nu. Am fost privită așa cum sunt priviți toți salary-men care vin și mânâncă singuri după terminarea serviciului, doar că eram o gaijină. Ei, și cui îi pasă? Cam asta era atitudinea celor din restaurant.

Mi-a fost greu să explic japonezilor timiditatea vesticilor de a mânca în oraș singuri. Chiar zilele trecute am citit un articol care descria nu-știu-câte lucruri pe care trebuie să le faci de unul singur, măcar o dată în viață. Firește, un articol scris de un american, bănuiesc, că era în engleză. Ei bine, și printre acele multe lucruri, era și a lua masa în oraș singur. Autorul își încuraja cititorii să își învingă jena, timiditatea, frica de a fi priviți ca niște ciudați, lupi singuratici sau mizantropi, și să ia masa în oraș siguri. Articolul ăsta exprima foarte bine viziunea noastră, sau cel puțin a mea, despre ce înseamnă a lua masa în oraș de unul singur. Japonezii nu pot să mă înțeleagă.

În fine, după terminarea conferinței, am luat trenul spre casă, din păcate, la o oră interzisă. Era ora terminării serviciului, așa că trenul a fost plin ochi. Așa de plin că mai era puțin și ne împingeau lucrătorii de la gară ca să se închidă ușile. N-am prins un loc până acasă, așa că am petrecut cele 2 ore plus întârzieri (trenul mergea cu restricții de viteză din cauza vântului puternic) în picioare, picioare care mă dureau teribil din cauză că mă încălțasem cu niște pantofi office ca pentru conferință, și mersesem pe picioarele mele după o pauză de jumătate de an (petrecută pe bicicletă, motocicletă sau în mașină). Drumul a fost deosebit de dureros, și, deși nu am putut adormi în picioare, am experimentat viața japonezilor care fac naveta în fiecare zi, și după n ore de muncă pe tocuri și la costum, sunt nevoiți să petreacă alte 2 ore în picioare în tren. Câtă singurătate...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu