marți, 9 septembrie 2014

Tokyo – o altă conferință, despre metrou și puțin ortodoxism japonez



9 septembrie 2014

Week-end-ul acesta m-am prezentat la conferința anuală a asociației japoneze de dinamică a grupului. Această asociație este una dintre multele asociații psihologice din Japonia, axată pe psihologie socială, dar mai micuță decât asociația de psihologie socială japoneză, care s-a întrunit pentru conferința anuală luna trecută la Sapporo. Din motive ce țin de programarea conferințelor, am ales să prezint la această conferință (pentru cea din Sapporo, deadline-ul fusese prea scurt și nu am reușit să mă înscriu decât ca auditor). Partea drăguță a acestei conferințe a fost faptul că a existat o sesiune în limba engleză, unde am și prezentat, de altfel.

Conferința, la fel ca și cea din Sapporo, și-a dovedit japonismul: lucrurile s-au făcut în ordine, la timp și organizat. Din păcate, au fost cam puțini membri prezenți, și mi s-a părut o greșeală strategică planificarea prezentărilor invitaților în același timp cu prezentările membrilor obișnuiți, pentru că sălile au fost de-a dreptul goale în timpul prezentărilor invitaților. Asta combinată cu stilul japonez tăcut, inactiv, (de-a dreptul somnolent), de a participa la o prezentare care e în limba engleză. Cred că săracul Hoffman (profesor la Universitatea Cologne din Koln, care publică cu Baumeister și Vohs - ceea ce mi se pare enorm), a fost dezamăgit total de audiența sa somnolentă (unii chiar dormeau în timpul prezentării... japonezilor nu li se pare deloc jignitor să doarmă în timp ce alții prezintă, altfel nu îmi explic de ce dorm oamenii în halul ăsta în timpul cursurilor și prezentărilor... welll... diferențe culturale). Și o altă bulină neagră – nu ne-au oferit gustări de prânz decât în prima zi – și nu de alta, dar am plătit în jur de 200 de dolari pentru conferința asta... suspectez că aveau de unde să dea un 5 dolari pentru o gustare de prânz... Dar din nou, Japonia e scumpă, n-ai ce face. Recunosc că am participat la întâlnirea unde s-a prezentat situația financiară a asociației și cheltuielile și alea alea, dar nu am putut să mă concentrez ca să înțeleg ceva... mi-ar fi consumat prea multă energie. Concluzia a fost că banii sunt puțini, deseori nu ajung, iar cei care sunt, sunt folosiți înțelept. Am încheiat discuția.

Sesiunea în limba engleză a fost delicioasă. Toți participanții fiind nevorbitori de limbă engleză, ne-am înțeles perfect unii cu alții. Profesorii aceia scorțoși și lungi în discuții când vine vorba de o prezentare în limba japoneză, au devenit deodată deosebit de simpatici și simpliști când au fost nevoiți să comenteze în limba engleză. Mi-a plăcut maxim. Experiența asta mi-a dovedit încă o dată cât de importantă e cunoașterea unei limbi străine la un nivel acceptabil, și m-a făcut să mă văd pe mine însămi cum sunt văzută de japonezi atunci când vorbesc japoneză. Oamenii aceia inteligenți și rapizi în gândire deveneau deodată puerili și de neînțeles când vorbeau în engleză. O fericire.

Cam atât despre conferință. Cum n-am avut prea mult timp și nici interes să vizitez Tokyo, am putut vedea doar metroul, Ueno, Asakusa și, în ultima zi, Biserica Sf Nicolai. Aș începe cu metroul, pentru că este un monument în sine. Pot spune că metroul din Tokyo mi-a depășit capacitatea de adaptare. Fără să mă informez deloc asupra metroului, stațiilor, biletelor, tarifelor, în prima zi de conferință am coborât în subteran, convinsă că voi ajunge în maxim 10 minute la universitatea care era la vreo 2 km de hotel. Mare greșeală. Am stat 10 minute doar să înțeleg harta. Minunat, pentru a ajunge la universitatea care era la 2 km de hotel, trebuia să schimb trei linii de metro. Ok, ce să faci, e Tokyo. Totul bine și frumos, până când mi se închid în față porțile către a doua linie. Aflu că această linie e administrată de altă firmă și îmi trebuie alt tip de bilet. Minunat. Noroc că tipul de la poartă a fost îndeajuns de înțelegător să mă lase să trec cu biletul pe care îl cumpărasem inițial. Din fericire, am ajuns la destinație (într-un final și în timp util). La întoarcere, am ales să merg doar cu o companie, ca să mă scutească de schimbarea biletelor. Dar de data asta am greșit automatul de bilete, care nu mă lăsa să cumpăr bilet de prețul care era înscris pe hartă. Altă jumătate de oră pierdută în fața automatului, încercând inițial să îl fac să îmi dea bilet pentru destinația pe care o voiam, și mai apoi, să îmi dea măcar banii înapoi. Nu știu care e misterul, cert e că trebuia să cumpăr de la alt automat, nu de la ăla. Experiența a fost șocantă. Am reușit să înțeleg metroul din București, din Atena, din Barcelona, din Nagoya, din Sapporo. Pe cel din Tokyo, n-am reușit. 

 (Asakusa noaptea)

În primele două zile, seara, m-am întâlnit cu Emiko-san, care mi-a arătat puțin împrejurimile în Ueno și Asakusa. 

(Biserica ortodoxa Sf Nicolai din Tokyo)

În ultima zi, m-am dus să văd biserica ortodoxă din Tokyo. Mi-a spus despre ea Emiko-san, altfel nu m-aș fi dus. De fapt, habar n-aveam că există biserici ortodoxe în Japonia. După asta, am aflat că nu e singura. Există una până și în Shizuoka. Habar n-aveam. Mare e Japonia. 

Biserica din Tokyo a fost întemeiată în 1981 de Sf Nicolai (de Japonia), un rus care și-a petrecut o mare parte din viață în Japonia și a propovăduit ortodoxismul aici. Au existat ortodocși în Japonia și înaintea lui, din familii stabilite Rusia. În ziua în care am fost să vizitez biserica, tocmai se organiza o slujbă de înmormântare, așa că nu am putut să stau prea mult înauntru. M-a uimit faptul că erau prezenți atât de mulți japonezi ortodocși și nu am putut să nu mă întreb cum se raportează ortodocșii japonezi la incinerarea celor decedați. Din nou, sentimentul că ceva nu prea se potrivește. Dar în același timp, sentimentul de comuniune, sentimentul că ceva ne leagă dincolo de diferențele rasiale și culturale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu