marți, 9 decembrie 2014

Visez la un Crăciun alb

9 decembrie 2014

Eu și cu Bing Crosby și cu mai toți cei pe care îi știu din patria mumă, visăm la un Crăciun alb. Adică la un Crăciun cu ninsoare.

Din păcate, ca locuitor al unei prefecturi călduroase de la malul oceanului Pacific, nu pot decât să visez mult și bine. Singurul loc în Shizuoka unde există zăpadă de Crăciun este vârful muntelui Fuji. 

Asta e, nu poți să le ai pe toate, și căldură, și ninsoare, mi se pare firesc. Ceea ce mă surprinde însă nu este lipsa zăpezii în Shizuoka, ci lipsa de interes a japonezilor față de zăpadă. De câte ori am ocazia să mă plâng că în Shizuoka nu ninge, mă poticnesc de răceala emoțională a interlocutorilor: mda, în Shizuoka nu ninge, nu-i așa? Ca și cum ar spune: mare treabă... sau mai rău: cu atât mai bine. 

Am întrebat pe ici pe colo, și mai toți mi-au răspuns că nu au o atitudine prea favorabilă față de ninsoare. Mda, e frumoasă, dar face mizerie. În orașe ca Tokyo, când văd zăpadă, mi se pare murdar, mi-a spus o doamnă în vârstă care locuiește în capitală. Locuitorii din Hokkaido, unde ninge din noiembrie până în martie, și cei din prefecturile de pe coasta vestică, unde troienele sunt imense, urăsc zăpada, pentru că presupune muncă. În fiecare zi, de dimineață, trebuie să scoți lopata și să dai zăpada din fața ușii ca să poți ieși. Agricultorii din Hokkaido n-au ce face în timpul iernii decât să stea în casă și să iasă, de nevoie, la deszăpezit drumurile. Zăpada este văzută favorabil doar atunci când vine vorba de sporturi de iarnă. Un rău necesar în stațiuni montane pentru distracții ca ski sau snowboard, dar un rău pe care nu-l vrei la tine în oraș. 

Da, atitudinile se învață social. Să generalizez ar fi pripit, tot ceea ce pot să spun este că japonezii pe care i-am întâlnit până acum (deci câțiva, acolo), nu visează la un Crăciun alb. Puțină empatie, vă rog?

Un comentariu:

  1. Si eu. Deocamdata, ploua si e multa mizerie. Poate de Anul Nou va ninge. Dar acum, in Iasi, doar ploua. Au adus un brad urias. L-au asezat in fata statuii lui Alexandru cel Bun. Ieri si azi l-au decorat cu globuri uriase. Dar e mizerie. Nu-ti prea arde sa te plimbi. E multa apa...

    RăspundețiȘtergere